reżyseria 13.09.2012 — 13.10.2012 Piotr Macha Prezentowana wystawa to autorskie wariacje wokół trailera nigdy nie pokazywanego filmu z lat 50. To zapowiedź filmu, który można by określić mianem brakującego ogniwa polskiej kinematografii, który nie mógł powstać... i nie powstał.
W latach 50-tych na Zachodzie popularne były tzw. monster movies, filmy sci-fi klasy B, gdzie głównym zagrożeniem dla ludzkości były zmutowane insekty, zwierzęta, bądź monstra z kosmosu. Filmy te, często bardzo złe i z perspektywy czasu nieporadne (pełne klisz gatunkowych) są świadectwem ówczesnej zimno-wojennej paniki, tak przed „obcym” jak i atomowym (globalnym) zagrożeniem. Polska kinematografia ze zrozumiałych względów (w kulturze obowiązywał wtedy socrealizm) nie przepracowała tego popkulturowego fenomenu, podobnie dzisiaj obrazy tego rodzaju nie są obecne na rodzimych ekranach.. Tytułowy pokaz Machy rozgrywa się wokół trailera nigdy nie nakręconego w Polsce filmu z 1954 roku. Całość utrzymana została w przewrotnej konwencji socrealistycznej (wróg został tu należycie strawestowany - jest nim zmutowana stonka ziemniaczana, który to owad zrzucany wówczas był masowo na polskie ziemie przez zachodnich imperialistów w celu zniszczenia zbiorów rolnych).
Jednak Piotr Macha w Galerii Ego z pełną premedytacją nie daje pełnego obrazu filmu, nakreśla raczej – w ramach określonej stylistyki – możliwość „łączenia punktów naniesionych na czystą kartę”. Nie określa się też jako autor prac, lecz bardziej jako depozytariusz materiałów na pokazie... Wystawa, w skład której oprócz filmu wchodzą także fotografie, szkice i plakaty filmowe mówi o potencjalności „wydarzenia” i efekcie, który mógłby wyewokować.
Projekt został zorganizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Attachment_1796
Attachment_1797
Attachment_1798
Attachment_1799
Attachment_1800
Attachment_1801
Attachment_1802
Attachment_1803
Attachment_1804
Attachment_1805
Attachment_1806
Attachment_1807
Attachment_1808
Attachment_1809
Attachment_1810