Two lives, why not?
01.05.2020 — 14.05.2020
About artist
Ryszard Grzyb was born in 1956 in Sosnowiec. He studied at the State College of Fine Arts in Wrocław, in the studio of prof. Zbigniew Karpiński (1976–1979) and at the Painting Department of the Academy of Fine Arts in Warsaw (1979–1981). He obtained his diploma in the studio of prof. Rajmund Ziemski In the years 1982–1992 he was a member of the Gruppa with whom he exhibited and participated in its actions. He was also a co-founder and publisher of the Gruppa magazine – “Oh, it’s good now”.
From the mid-eighties, he made several artistic travels: in May and June 1986, together with Ryszard Woźniak, he was on a scholarship in West Berlin, in the years 1990–1991 in Cologne at the invitation of Rafał Jablonka, in 1995 again in Germany on a scholarship in Lamspringe, and in 1996 in Saignon at the invitation of Kamila Regent and Pierre Jaccaud.
His paintings are in the collections of the National Museum in Warsaw, Wrocław, Kraków, Poznań, Galeria Zachęta, and the Contemporary Museum in Wrocław. In District Museums in Katowice, Bytom, Toruń, Bydgoszcz, Olsztyn, the Starak Family Foundation, the Jerke Museum in Germany, in private collections in Poland and abroad.
-Ja nigdy nie robię przerw.
Chory czy zdrowy zawsze pracuję.
Nie rozumiem co Pan ma na myśli
mówiąc o potrzebie odpoczynku.
W. Blake
Wawer dream, 80×100 cm, akryl,2020
Doradca byków sposępniał, 55x100cm, akryl, 2019
Cały dzień zanosiło się na deszcz, lecz nie spadła ani jedna kropla, 140×160 cm, akryl, 2020
18.09.2019
Przejeżdżałem turystycznym autobusem
obok wioski w której urodził się El Grecco
także obok góry gdzie Zeus
był wychowywany na boga
El Grecco zaczynał od studiowania ikon
w Heraklionie
wtedy Heraklion nazywał się jakoś inaczej
bo Kreta była pod panowaniem Wenecjan
Omphalos pomiędzy nicościami, 80x100cm, akryl, 2019
Dwa życia, dlaczego nie?
Każdy z nas jest swoim własnym nauczycielem
trwanie jest zmianą
śmierć łączy ludzi i zwierzęta najbardziej
wiosna pomaga żyć dalej
tęsknota do bliskich osób nigdy nas nie opuszcza
przyjaźnie nawet wielkie mogą przeminąć
czasem potrzeba trzydziestu lat
aby poznać człowieka
melancholia jest dla niektórych osób
impulsem do tworzenia
fajnie byłoby mieć dwa życia
jest nadzieja że to drugie przeżylibyśmy lepiej
Zabrakło świerszczy dla pająka, 140×160 cm, akryl, 2020
Małpa próbuje zastraszyć nosorożca, ale bezskutecznie, 140×160 cm, akryl, 2020
Malarz, obraz
Malarz tworzy obraz, przemienia go
ku rzeczy skończonej lub bodaj współzależnej wewnętrznie
I obraz stwarza malarza jakby z drugiej strony lustra
oddziaływuje na niego, wyzwala myśli, nastroje, olśnienia
Malarz tworzy obraz i obraz tak samo tworzy malarza