Two lives, why not?

01.05.2020 — 14.05.2020

About artist

Ryszard Grzyb was born in 1956 in Sosnowiec. He studied at the State College of Fine Arts in Wrocław, in the studio of prof. Zbigniew Karpiński (1976–1979) and at the Painting Department of the Academy of Fine Arts in Warsaw (1979–1981). He obtained his diploma in the studio of prof. Rajmund Ziemski In the years 1982–1992 he was a member of the Gruppa with whom he exhibited and participated in its actions. He was also a co-founder and publisher of the Gruppa magazine – “Oh, it’s good now”.

From the mid-eighties, he made several artistic travels: in May and June 1986, together with Ryszard Woźniak, he was on a scholarship in West Berlin, in the years 1990–1991 in Cologne at the invitation of Rafał Jablonka, in 1995 again in Germany on a scholarship in Lamspringe, and in 1996 in Saignon at the invitation of Kamila Regent and Pierre Jaccaud.

His paintings are in the collections of the National Museum in Warsaw, Wrocław, Kraków, Poznań, Galeria Zachęta, and the Contemporary Museum in Wrocław. In District Museums in Katowice, Bytom, Toruń, Bydgoszcz, Olsztyn, the Starak Family Foundation, the Jerke Museum in Germany, in private collections in Poland and abroad.

-Ja nigdy nie robię przerw.

Chory czy zdrowy zawsze pracuję.

Nie rozumiem co Pan ma na myśli

mówiąc o potrzebie odpoczynku.

W. Blake

 

 

Wawer dream, 80×100 cm, akryl,2020

 

Doradca byków sposępniał, 55x100cm, akryl, 2019

 

 

Cały dzień zanosiło się na deszcz, lecz nie spadła ani jedna kropla, 140×160 cm, akryl, 2020

18.09.2019

Przejeżdżałem turystycznym autobusem

obok wioski w której urodził się El Grecco

także obok góry gdzie Zeus

był wychowywany na boga

El Grecco zaczynał od studiowania ikon

w Heraklionie

wtedy Heraklion nazywał się jakoś inaczej

bo Kreta była pod panowaniem Wenecjan

 

 

Omphalos pomiędzy nicościami, 80x100cm, akryl, 2019

Dwa życia, dlaczego nie?

Każdy z nas jest swoim własnym nauczycielem

trwanie jest zmianą

śmierć łączy ludzi i zwierzęta najbardziej

wiosna pomaga żyć dalej

tęsknota do bliskich osób nigdy nas nie opuszcza

przyjaźnie nawet wielkie mogą przeminąć

czasem potrzeba trzydziestu lat

aby poznać człowieka

melancholia jest dla niektórych osób

impulsem do tworzenia

fajnie byłoby mieć dwa życia

jest nadzieja że to drugie przeżylibyśmy lepiej

 

 

Zabrakło świerszczy dla pająka, 140×160 cm, akryl, 2020

 

 

Małpa próbuje zastraszyć nosorożca, ale bezskutecznie, 140×160 cm, akryl, 2020

Malarz, obraz

Malarz tworzy obraz, przemienia go

ku rzeczy skończonej lub bodaj współzależnej wewnętrznie

I obraz stwarza malarza jakby z drugiej strony lustra

oddziaływuje na niego, wyzwala myśli, nastroje, olśnienia

Malarz tworzy obraz i obraz tak samo tworzy malarza

 

 

Władca duchów inkantuje znaki, 70×100 cm, akryl, 2019

Bezkres

Wsłuchując się jakby bezosobowo

w cichy bezmiar, nieskończenie cichy bezmiar

można dojść do wniosku że wszystko jest bez znaczenia

zupełnie bez znaczenia

Dlatego nasze wysiłki, klęski i zwycięstwa, radości i smutki

wszystkie te rzeczy są również bez znaczenia

Ta bezznaczeniowość jest czysta i przesycona do głębi

wolnością

Brak odpowiedzi, milczenie

jest odpowiedzią na pytanie lub pytania.